Pravidelná údržba motorky: Jak prodloužit její životnost

udrzba motorky
Zdroj: Pixabay
Autor: Daniel Labounek

Údržba motorky je velice důležitá. Je to přece jenom stroj, který musí mít brzdový systém ve stoprocentním stavu. Pravidelnou údržbou motorky prodloužíte nejen její životnost, ale chráníte tím i sebe a své okolí.

Stejně jako brzdový systém, tak i pneumatiky motorky musí být kontrolovány pravidelněji, než je tomu u automobilu. Velkou pozornost u své motorky musíte věnovat také směrovkám a brzdovému světlu.

Jak často by měla probíhat pravidelná údržba motorky?

Kontrola motorky by měla proběhnout před každou jízdou. Mezi pravidelnou kontrolu či malou údržbu by měl motocyklista zahrnout kontrolu tlaku v pneumatikách. Pokud by měl v pneumatikách menší tlak, mohlo by ho to v zatáčce velice nepříjemně překvapit.

Před delší projížďkou se také ujistěte, zda nemáte v pneumatice nějaké cizí těleso, jako by mohl být například hřebík nebo zaražený kamínek.

Další kontrola by se měla zaměřit na kontrolku hladiny brzdové kapaliny v přední nebo obou brzdách. Pokud by byla pod kontrolní ryskou, tak je potřeba ji rychle doplnit.

Pokud se chystáte na delší cestu, vždy také dostatečně překontrolujte náklad, který máte k motorce přivázaný.

Důkladnější kontrola motorky

Stejně jako při pravidelné údržbě auta by měla i údržba motorky zahrnovat kontrolu dezénu pneumatik. U motocyklů by neměla být menší než 1,6 mm. U motocyklu je třeba měnit olej v motoru po mnohem menších cyklech, než je tomu u automobilu. Náplň motorového oleje v motoru by neměla být delší, než 3 tisíce kilometrů. Ideální je také měnit olej v motoru motocyklu před každou sezónou.

Jednou za zhruba 15 tisíc kilometrů si váše motorka zaslouží kontrolu brzdového obložení, a také jeho případnou výměnu. To stejné platí u brzdových kotoučů auta. Při výměně brzdového obložení se rovnou v servisu nechte vyměnit i brzdovou kapalinu, která je potřeba řádně odvzdušnit.

Velkou pozornost by měl motocyklista věnovat i řetězové sadě. Řetězová sada by se měla pravidelně po 1000 km mazat olejem k tomu určenému. Zhruba po 15 tisících km si řetězová sada a ozubená kola zaslouží celkovou výměnu. Nepodceňujte pravidelnou údržbu motorky, jednáte tak v rámci vlastní bezpečnosti.

Přidejte si rady a nápady na domovskou stránku Seznam.cz