Nakupování v e-shopech se během covidu stalo běžnou součástí našich životů. Je pohodlné a bezkontaktní. Jak ovšem vrátit zboží do e-shopu, když jste nevybrali správně? Zákony pamatují i na tuto situaci. Povíme si také, kdy vrátit zboží do 14 dnů a kdy naopak využít reklamace.
Když se vám zboží nelíbí
Když neodhadnete velikost a koupíte špatně, nebo se vám produkt prostě nelíbí, máte možnost zboží vrátit, jestliže jste ho kupovali v e-shopu.
Tento akt se právně nazývá odstoupení od kupní smlouvy a řeší ho občanský zákoník v paragrafu 1829. Odstoupit lze bez udání důvodu do 14 dní od převzetí zboží. Platí zde ovšem určitá pravidla. Zboží nesmí být použité a nést známky opotřebení.
Jak vrátit zboží do e-shopu
Zákazník musí obchod informovat o tom, že odstupuje od smlouvy a zboží bude vracet, a to většinou písemně, nejčastěji e-mailem. Ideální je, když pro odstoupení od smlouvy najde na stránkách internetového obchodu formulář.
Po odstoupení pak běží lhůta 14 dní na vrácení zboží, které zákazník vrací na vlastní náklady. Stejná lhůta platí i pro vrácení peněz ze strany obchodníka, a to na bankovní účet. Co se týká vrácené částky, měla by obsahovat nejen částku za zboží, ale také náklady na dopravu, tedy to, co od vás obchodník přijal.
Pokud jste si ale nechali zboží poslat za nadstandardní dopravné, pak obchodník není povinen vám toto vracet. Uhradí vám nejlevnější nabízený způsob dopravy zboží.
Nepleťte si e-shop s půjčovnou
Možnost vrácení zboží bez důvodu ve 14denní lhůtě může svádět k tomu, že si nějaký produkt objednáte, vyzkoušíte v praxi (třeba fotoaparát na dovolené) a pak vrátíte. Takto to ale nefunguje. Pokud bude vrácený produkt nést známky používání, plnou cenu za něho nedostanete.
Obchodník má právo cenu u takového zboží ponížit. Nelze vrátit ani zboží, které bylo pro vás připraveno na míru podle vašeho osobního přání. Vrátit nelze ani počítačový program, jehož obal byl už porušen.
Jak vrátit nefunkční zboží
Pokud jste obdrželi zboží a ono není funkční, zde je na místě nikoliv odstoupení od smlouvy, ale reklamace. Zboží vrátíte internetovému obchodu a ten je povinen vám uhradit náklady na poštovné. Pak běží klasicky 30denní lhůta na vyřízení reklamace.