Obranyschopnost organismu: Jak ji posílit v době koronavirové pandemie?

obranyschopnost organismu
Zdroj: Pixabay
Autor: Jana Fojtíková

Na koronavirus zatím neexistuje lék ani vakcína, jedinou ochranou je tedy zvýšená hygiena a dobrá obranyschopnost organismu. Jak ji co nejlépe podpořit?

Během jednoho měsíce se život u nás podstatně změnil. Za vším stojí pandemie COVID-19, která zasáhla celý svět. Vyhlášená opatření vlády a nouzový stav včetně omezení volného pohybu lidí výrazně zasáhly do chodu státu i jednotlivých domácností. Na koronavirus zatím neexistuje lék ani vakcína, jedinou ochranou je tedy zvýšená hygiena a dobrá obranyschopnost organismu. Jak ji co nejlépe podpořit?

Vyhýbejte se stresu

Jak se všeobecně ví, stres je zabijákem obranyschopnosti lidského těla. I když současná situace není lehká a stres přímo podporuje, je třeba si najít v životě něco, co vám pomůže se od starostí alespoň na chvíli oprostit. Může to být relaxační hudba, četba oblíbené knihy nebo sledování filmu. Kdo má možnost pracovat na zahradě, jistě toho nyní náležitě využívá. Fyzická aktivita je všeobecně velmi prospěšná v boji proti stresu stejně jako sportování. Důležité je dodržovat pravidla, která vláda nastavila – venku se při sportu neshlukovat, být ve dvoumetrových rozestupech a používat roušku.

Meditace uvolňuje napětí a přispívá k psychické pohodě

Stres obranyschopnost organismu narušuje, meditace ji zase pomáhá obnovit. Existuje spousta meditačních technik, jež jsou různě náročné. Nejjednodušší je soustředit se na svůj dech, což vám pomůže se během několika minut uvolnit a přijít na jiné myšlenky. V praxi to vypadá následovně:

  •  zhluboka se nadechnete a velmi pomalu vydechujete
  •  výdech by měl být delší než nádech
  •  při dýchání necháváte myšlenky jen tak plynout, na nic konkrétního nemyslete
  •  nádechy a výdechy opakujte alespoň 10x.

Zdravý jídelníček

Samozřejmě i jídlo se významnou měrou podepisuje na zdraví člověka. Více než kdy jindy byste proto měli v době koronavirové pandemie konzumovat potraviny bohaté na vitamíny i vlákninu. Ve vašem jídelníčku by určitě proto neměly chybět citrusy, česnek, ovesné vločky, ořechy, brokolice, zelí. Už naše prababičky používaly pro lepší obranyschopnost organismu poctivý vývar z kostí nebo ze slepice. Zdraví prospěšné jsou také zakysané potraviny – jogurt, kefír, kyška i podmáslí.

Přidejte si rady a nápady na domovskou stránku Seznam.cz