Dostatečně velká montážní jáma může ušetřit opravdu hodně peněz. Díky vlastní montážní jámě si dokážete totiž spoustu věcí na svém automobilu nebo třeba sekacím traktorku opravit doma a nebudete tak muset jezdit do specializovaného servisu. Montážní jámu lze vybudovat i venku. A jak je to s montážní jámou v garáži?
Montážní jáma – rozměry
Montážní jáma musí být dostatečně velká a hluboká. Ideální šířka na montážní jámu je jeden metr. Hloubka by měla být minimálně 190 cm, aby se člověk pod auto dobře vlezl a mohl něco dělat. Pokud máte dostatek prostoru, tak si udělejte montážní jámu co nejdelší.
Nejlepší je si udělat montážní jámu 5 – 6 metrů tak, aby se vám tam vešlo celé auto. V montážní jámě by rozhodně neměla chybět elektřina a prohlubeň pro zachycování vody nebo oleje. Pokud si uděláte odkládací prostory na nářadí, tak to bude jenom dobře.
Montážní jáma v garáži?
Podle oficiálních nařízení byste montážní jámu neměli budovat v garáži, ve které běžně parkujete auto. Je to nevhodné a nebezpečné, protože se do montážní jámy takto mohou dostávat spaliny a člověk v jámě by se pak mohl pod autem udusit.
Vhodnějším řešením je postavit si montážní jámu v dílně nebo třeba venku. Mějte na paměti, že člověk, který se v montážní jámě pod autem pohybuje, by měl mít vždy dostatek vzduchu.
Jak udělat montážní jámu
Nejjednodušší je montážní jámu vybetonovat ještě před zalitím podlahy. Podívejte se do svého projektu, jakou výšku bude mít finální podlaha, a od ní si odpočítejte požadovanou hloubku montážní jámy. Od výsledku ještě odečtěte dalších 20 cm na podlahu jámy.
Jakmile budete mít vyměřeno, tak můžete začít hloubit montáží jámu. Po vyhloubení a pěkném zarovnání nasypte 10 cm kamení a vylijte podlahu 10 cm betonu. Na beton postavíte ztracené bednění, které bude tvořit stěny montážní jámy. Ztracené bednění vylijete betonem a montážní jáma je hotová.
Potom už zbývá ji jen zakomponovat do finální podlahy a udělat si na ni pojezdový rošt.
Venkovní varianta
Stejně tak, jako je možné udělat montážní jámu třeba v dílně, tak si ji můžete vybudovat i venku. Ta venkovní má však nevýhodu vlhkosti a zimy. Výhodou je zase přirozeně lepší odvětrávání na čerstvém vzduchu.
Postup je pak velice podobný jako při budování vnitřní montážní jámy. Vyhloubíte díru, kterou zalijete betonem. Postavíte ztracené bednění, které také zalijete betonem, a jáma je hotová.
U venkovního provedení však nezapomínejte na okolní vodu. Proto je dobré ji pořádně zaizolovat a udělat její vrchní okraj výš než je terén. Maximálně však o 5 centimetrů, aby se nad ni dalo pohodlně najet autem.