
Vystavit fakturu budete potřebovat určitě jako osoba samostatně výdělečně činná, nebo pokud máte například menší s.r.o. Na základě faktur uskutečňuje druhá strana platbu ve váš prospěch. Co by měla obsahovat správně vystavená faktura? Podíváme se na to blíže.
Vystavit fakturu můžete ručně i na počítači
To, jak vystavit fakturu, není nikde přesně definované, proto můžete fakturu vypsat ručně, ale i na počítači. Pro ruční fakturaci si můžete koupit již předtištěné formuláře, které jen vyplníte. Většina z vás však využije vystavení faktury přes počítač.
Na internetu najdete spoustu bezplatných stránek, které vám umožní vystavovat fakturu. Doplníte tam jen všechny potřebné údaje a během pár minut máte fakturu hotovou.
Jak správně vystavit fakturu?
Na faktuře musíte vždy uvádět dodavatele, což jste vy jako prodávající, a také odběratele – kupujícího. U prodávajícího vyplníte vaše jméno nebo jméno společnosti. Dále vypíšete adresu sídla firmy, IČO a případně i DIČ. Všechny tyto údaje by měla obsahovat i druhá strana, které fakturu vystavujete.
Jestliže vystavujete fakturu do 10 tisíc korun, tak můžete vystavit zjednodušený doklad, který nebude na straně kupujícího obsahovat jeho údaje. Pro svoji vlastní správnou archivaci si faktury číslujte. Faktura by kromě kupujícího a prodávajícího měla obsahovat i věc nebo činnost, na kterou je vystavena, a částku, která se má uhradit. Nezapomínejte uvádět i číslo účtu případně konstantní a variabilní symbol.
Důležitá je i doba splatnosti a kontrola
U každé faktury si můžete nastavit dle dohody s kupujícím libovolnou dobu splatnosti. Taková klasická doba splatnosti je 14 dnů. Každá faktura by měla obsahovat přesnou dobu, do kdy je splatná. Po ukončení splatnosti si překontrolujte, zda byla faktura správně uhrazena.
V dnešní době se většinou faktury odesílají emailem. Pokud však chcete mít jistotu, tak by každá faktura měla obsahovat i podpis obou stran. Ve vašem případě tedy hlavně podpis o převzetí od druhé strany, kterým stvrzuje její přijetí a akceptování.