Jak správně připojit startovací kabely. Vyhnete se nebezpečnému zkratu

Jak správně připojit startovací kabely. Vyhnete se nebezpečnému zkratu
Zdroj: Pixabay
Autor: Petr Němeček - 30. 11. 2025

Startovací kabely mohou zachránit den, ale špatné zapojení může způsobit ⁤zkrat a vážné poškození autobaterie nebo ​elektroniky vozidla. Naučíte se bezpečné postupy ‌pro⁢ připojení startovacích⁢ kabelů, které minimalizují riziko a zrychlí nastartování.

Základní příprava před startováním

Než⁣ připojíte startovací kabely, zkontrolujte, že jsou obě vozidla vypnutá a že klíče nejsou v zapalování. Zajistěte ruční brzdu a zařaďte neutrální rychlost nebo park, aby nedošlo‍ k náhodnému pohybu a riziku úrazu.

Zkontrolujte stav autobaterie a svorek, očistěte‍ je od koroze a zajistěte, aby izolace​ kabelů nebyla poškozená.⁣ Používejte kvalitní startovací kabely s dostatečným průřezem pro výkon vozidla⁤ a dbejte na dobrou vodivost svorek.

zaparkujte vozidla tak, aby se karosérie nedotýkaly, ‌ale ​aby kabely dosáhly. Odstraňte volné kovové‌ předměty v blízkosti baterie a‍ nasaďte si ochranné brýle, protože při ​startování může dojít k jiskření a ⁤výronu plynu z ⁤baterie.

Správné pořadí připojení kabelů

Nejdříve ⁤připojte červený kabel​ na ⁣kladnou ⁣svorku plus na vybité baterii a teprve poté na kladnou svorku plus dárce. ⁢Správné označení a pořadí připojení kabelů minimalizuje riziko chybného zapojení a možného poškození ⁣elektroniky.

Druhý červený krok je následován připojením černého kabelu na zápornou svorku‌ minus dárce.Finální černý kontakt nepřipojujte přímo na minus ⁣vybité baterie, ale na pevný kovový díl motoru nebo podvozek vybitého vozidla pro bezpečné zemnění.

Nechte dárce běžet několik minut na volnoběh,aby se baterie vybitého ⁢vozu trochu dobila před pokusem o nastartování. Poté zkuste nastartovat vybité vozidlo⁣ a pokud ‍se nedaří, počkejte a zkuste znovu, abyste⁢ předešli přetížení alternátoru.

Po úspěšnně nastartovaném motoru odpojujte kabely ‌v opačném pořadí než jste je připojovali,⁤ tedy nejdříve černý od zemnění, potom ‍černý od dárce, ⁢následně červený od dárce a nakonec‍ červený od⁤ vybité baterie. Dávejte pozor, aby svorky při odstraňování do sebe nenarážely.

Bezpečnostní‍ tipy a časté‍ chyby

Nikdy nekuřte a nezapalujte oheň⁢ v ⁤blízkosti baterie, protože vznikající plyn je hořlavý a může explodovat. Používejte ochranné brýle a rukavice, abyste se chránili‌ před ​případným výronem ‍elektrolytu a​ jiskřením⁣ při manipulaci se ​svorkami.

Zcela se vyhněte připojení záporné ⁣svorky přímo ​k výchozí záporné baterii vybitého vozidla. Jiskra⁤ v bezprostřední blízkosti baterie zvýší riziko exploze.⁢ Zemnění na blok motoru⁤ snižuje nebezpečí vzniku zkratu a jiskření u baterie.Dbejte na správnou polaritu,protože ⁣obrácené připojení kladného a⁣ záporného pólu může způsobit okamžité poškození elektroniky,řídicí jednotky⁤ a alternátoru. Pokud nejste si jistí, zkontrolujte barevné ⁣označení kabelů a symboly na svorkách.

Používejte kabely s dostatečným průřezem​ a ‍pevnými svorkami, protože ⁢tenké nebo poškozené kabely‌ mohou přehřát vodiče a ztratit vodivost. Přenos energie by měl být plynulý a bez přerušení, aby‌ se minimalizovalo riziko poškození systému vozidla.Pokud má baterie praskliny, uniká elektrolyt nebo se vozidlo po několika pokusech nenastartuje, přestaňte a vyhledejte odbornou pomoc.Opakované ‌startování může poškodit alternátor nebo baterii, proto je⁢ lepší zavolat odtahovou službu nebo profesionální pomoc.

Přidejte si rady a nápady na domovskou stránku Seznam.cz