
Startovací kabely mohou zachránit den, ale špatné zapojení může způsobit zkrat a vážné poškození autobaterie nebo elektroniky vozidla. Naučíte se bezpečné postupy pro připojení startovacích kabelů, které minimalizují riziko a zrychlí nastartování.
Základní příprava před startováním
Než připojíte startovací kabely, zkontrolujte, že jsou obě vozidla vypnutá a že klíče nejsou v zapalování. Zajistěte ruční brzdu a zařaďte neutrální rychlost nebo park, aby nedošlo k náhodnému pohybu a riziku úrazu.
Zkontrolujte stav autobaterie a svorek, očistěte je od koroze a zajistěte, aby izolace kabelů nebyla poškozená. Používejte kvalitní startovací kabely s dostatečným průřezem pro výkon vozidla a dbejte na dobrou vodivost svorek.
zaparkujte vozidla tak, aby se karosérie nedotýkaly, ale aby kabely dosáhly. Odstraňte volné kovové předměty v blízkosti baterie a nasaďte si ochranné brýle, protože při startování může dojít k jiskření a výronu plynu z baterie.
Správné pořadí připojení kabelů
Nejdříve připojte červený kabel na kladnou svorku plus na vybité baterii a teprve poté na kladnou svorku plus dárce. Správné označení a pořadí připojení kabelů minimalizuje riziko chybného zapojení a možného poškození elektroniky.
Druhý červený krok je následován připojením černého kabelu na zápornou svorku minus dárce.Finální černý kontakt nepřipojujte přímo na minus vybité baterie, ale na pevný kovový díl motoru nebo podvozek vybitého vozidla pro bezpečné zemnění.
Nechte dárce běžet několik minut na volnoběh,aby se baterie vybitého vozu trochu dobila před pokusem o nastartování. Poté zkuste nastartovat vybité vozidlo a pokud se nedaří, počkejte a zkuste znovu, abyste předešli přetížení alternátoru.
Po úspěšnně nastartovaném motoru odpojujte kabely v opačném pořadí než jste je připojovali, tedy nejdříve černý od zemnění, potom černý od dárce, následně červený od dárce a nakonec červený od vybité baterie. Dávejte pozor, aby svorky při odstraňování do sebe nenarážely.
Bezpečnostní tipy a časté chyby
Nikdy nekuřte a nezapalujte oheň v blízkosti baterie, protože vznikající plyn je hořlavý a může explodovat. Používejte ochranné brýle a rukavice, abyste se chránili před případným výronem elektrolytu a jiskřením při manipulaci se svorkami.
Zcela se vyhněte připojení záporné svorky přímo k výchozí záporné baterii vybitého vozidla. Jiskra v bezprostřední blízkosti baterie zvýší riziko exploze. Zemnění na blok motoru snižuje nebezpečí vzniku zkratu a jiskření u baterie.Dbejte na správnou polaritu,protože obrácené připojení kladného a záporného pólu může způsobit okamžité poškození elektroniky,řídicí jednotky a alternátoru. Pokud nejste si jistí, zkontrolujte barevné označení kabelů a symboly na svorkách.
Používejte kabely s dostatečným průřezem a pevnými svorkami, protože tenké nebo poškozené kabely mohou přehřát vodiče a ztratit vodivost. Přenos energie by měl být plynulý a bez přerušení, aby se minimalizovalo riziko poškození systému vozidla.Pokud má baterie praskliny, uniká elektrolyt nebo se vozidlo po několika pokusech nenastartuje, přestaňte a vyhledejte odbornou pomoc.Opakované startování může poškodit alternátor nebo baterii, proto je lepší zavolat odtahovou službu nebo profesionální pomoc.


